Nieuws
Lees hier het laatste inspirerende en positieve nieuws en informatie over de nieuwste ontwikkelingen in de PM en IT wereld.
PRINCE2®, ‘s werelds toonaangevende projectmanagementmethode, is geëvolueerd om aan de behoeften van de toekomst te voldoen. De methodologie is bijgewerkt om de moderne realiteit van succesvol projectmanagement te weerspiegelen. Hierbij heeft PeopleCert de nieuwste processen, tools en technologieën geïntegreerd om voorop te blijven lopen. Alle veranderingen komen samen in de nieuwste editie, PRINCE2 7.
PRINCE2 is sinds 1996 wereldwijd de gouden standaard voor projectmanagement. Het is een flexibele methode die kan worden aangepast aan elk project, ongeacht de omvang, het doel of de sector. PRINCE2 7, de nieuwste versie, haakt in op de veranderingen in de projectmanagement sector en digitaliseert technologieën en praktijken.
In samenwerking met PeopleCert organiseert QRP International een webinar over deze revolutionaire update en benadrukt waarom dit het beste moment is om PRINCE2 7 gecertificeerd te worden.
PRINCE2® 7 verbetert Projectmanagement
Met PRINCE2 7 komt projectmanagement dichterbij de hedendaagse moderne werkomgeving en is op de volgende manieren verbeterd:
- People: PRINCE2 7 erkent de cruciale rol van individuen bij het succes van projecten en integreert een menselijk element in de methodologie.
- Duurzaamheid in projectprestaties: PRINCE2 7 introduceert duurzaamheid als een cruciaal aspect van projectprestaties, waarbij projecten worden afgestemd op doelstellingen op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid.
- Digitaal en databeheer: Vanaf nu omvat PRINCE2 7 een raamwerk voor digitaal en databeheer om te voldoen aan de veranderende behoeften op het gebied van projectbeheer.
- Verbeterd aanpassingsvermogen: PRINCE2 7 biedt een groter aanpassingsvermogen voor specifieke project contexten, waardoor managers projecten kunnen afstemmen op strategische doelen.
- Integratie met Agile, Lean en ITIL: PRINCE2 7 biedt niet alleen begeleiding bij het integreren van Agile en andere Best Practices, maar ook bij digitale transformatie van projecten, waarbij samenwerking en reactievermogen worden bevorderd.
- Ontworpen voor alle professionals: PRINCE2 7 is zowel voor beginnende of ervaren projectmanagers, met gebruik van vereenvoudigde taal en inhoud waardoor het voor iedereen toegankelijker wordt.
PRINCE2 7 voldoet aan de moderne projecteisen en voorziet managers en teams van verfijnde tools voor het aanpakken van complexe projecten en business excellence. Het belang ervan is het overbruggen van de kloof tussen gestructureerd projectmanagement en de dynamische eisen van de hedendaagse moderne werkomgeving.
PRINCE2 6th edition versus PRINCE2 7
Een kort overzicht van de belangrijkste verschillen tussen de PRINCE2 6e editie en PRINCE2 7:
- Integrated elements: PRINCE2 6e editie heeft vier ‘integrated elements’ (Project Context, Principles, Themes en Processes). PRINCE2 7 heeft er vijf (People, Project Context, Principles, Practices and Processes).
- Performance targets: PRINCE2 6e editie heeft zes ‘performance targets’ (Benefit, Costs, Timescales, Quality, Scope and Risk). PRINCE2 7 heeft er zeven (Benefit, Costs, Time, Quality, Scope, Sustainability and Risk).
- Delivery method: PRINCE2 6e editie wordt beschouwd als waterfall en agile, terwijl PRINCE2 7 wordt beschouwd als een hybride en iteratief-incrementele delivery method.
- Practices: in de PRINCE2 6e editie stonden deze bekend als Themes, in PRINCE2 7 zijn ze hernoemd naar Practices.
PRINCE2 7 Training en Certificering
De nieuwe PRINCE2 7 is begin september 2023 officieel gelanceerd en is momenteel alleen beschikbaar in het Engels. Andere talen zullen spoedig volgen.
QRP International heeft ervoor gezorgd dat al onze trainers PRINCE2 7-gecertificeerd zijn en klaar staan om ook jou en jouw team te trainen. Alle geplande PRINCE2 7 Foundation, Practitioner en Combi opleidingen in het Engels zullen vanaf oktober gebruik maken van de laatste versie.
Onze open en virtuele PRINCE2 opleidingen in het Nederlands blijven vooralsnog gebaseerd op de 6e editie. PRINCE2 7 opleidingen kunnen op aanvraag worden georganiseerd (in het Engels).
Onze PRINCE2 opleidingen bevatten ook de Take2 opie; een gratis herkansing voor het examen indien de eerste poging niet succesvol was.
Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.
Wil je ons webinar 'What’s New in PRINCE2® 7?' (engels) volgen? Registeer hier!- Service desk
- Incident Management
- Problem Management
- Service Request Management
- Monitoring and Event management
ITIL practices: training en examens
Elke practice module bestaat uit een eendaagse training.. Het examen duurt 30 minuten en bevat 20 vragen. De gecombineerde practice training ITIL Monitor, Support & Fulfil, is een drie-daagse training. Het bijbehorende examen duurt 90 minuten en bevat 30 vragen. Om de Practice manager benaming te krijgen, zal je alle 5 de individuele practice modules moeten hebben voltooid plus de ITIL Specialist: Create, Deliver and Support module. Of zal je de driedaagse gebundelde modules plus de ITIL Specialist: Create, Deliver and Support module moeten hebben voltooid. Ben je geïnteresseerd in de nieuwe ITIL practice modules? Neem contact met ons op voor meer informatie!De geschiedenis en het DNA van QRP
Precies 20 jaar geleden, op een hete dag in juli, hoorde onze CEO Coos een vreemd geluid van achter hem komen. Hij vroeg zich af wat het was en keek rond in de kleine middeleeuwse flat aan de muren van de oude stad van Bergamo, die hij had gehuurd toen hij besloot naar Italië te verhuizen. Het vreemde geluid kwam van het faxapparaat: hij had net zijn allereerste inschrijving voor een PRINCE2-training ontvangen!
Nadat Coos zijn eerste PRINCE2-training (in het Italiaans!) had georganiseerd, besloot hij een kantoor te huren en zijn eerste stagiair aan te nemen. Een jonge universiteitsstudent genaamd Michelangelo, de huidige Chief Operating Officer van QRP International. Dit was het begin van een team van 25 medewerkers, met toegewijde afdelingen zoals operations, finance, marketing en sales die in de loop der jaren groeiden.
In 2006 werden al 1.000 mensen getraind door QRP International, en in 2008 werd de eerste miljoen aan inkomsten gevierd. Een specifieke marktstrategie voor België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Zwitserland werd ontwikkeld en deze landen werden de kern van QRP International. In 2015 startte QRP een speciale blog over verschillende onderwerpen met betrekking tot Project, IT Service Management, Agile en Change Management, die nu meer dan 200.000 bezoeken per jaar bereikt. In 2020 zijn we vanwege Covid ook begonnen met het aanbieden van virtuele lessen, naast het meer traditionele live klassikale formaat.
Al die jaren was en is ons belangrijkste doel het ontwikkelen van professionals om veranderingen mogelijk te maken, wat ons team inspireert en de waardepropositie vormt van ons bedrijf.
We kunnen onze kernwaarden niet vaak genoeg herhalen:
- We doen ons uiterste best om onze klanten blij te maken
- We werken graag samen als een team
- We houden ons aan ons woord
- We zetten ons in voor onze professionele ontwikkeling
Geweldige QRP-initiatieven en leuke weetjes over het team
Naast het organiseren van trainingen en het ontwikkelen van professionals zet QRP International zich ook in voor goede doelen. We streven ernaar terug te geven aan onze gemeenschap door een positieve impact te hebben op de samenleving. QRP draagt € 1 euro bij voor elke persoon die in het fiscale jaar is opgeleid.
Met betrekking tot een van onze teambuildingactiviteiten heeft QRP de QRP Days in het leven geroepen. De QRP Days, geboren in 2007, brengen het volledige team een dag of twee samen met als doel van elkaar te leren. Tijdens deze dagen nodigen we ook onze trainers over de hele wereld uit om ons in Italië te bezoeken, zodat we elkaar beter kunnen leren kennen. Op deze manier leven we samen naar onze kernwaarden.
En dan wat leuke weetjes over het team! We werken met 75 trainers wereldwijd, we hebben 9 verschillende nationaliteiten in ons QRP-kantoor en we verwelkomen nieuwe medewerkers door het hele team te trakteren op een 'brioche'. Sinds kort organiseren we tijdens de lunchpauze een tafelvoetbal-competitie en maken we elke dag een koffiewandeling na de lunch. Echte inside info: wist je dat het meest voorkomende QRP-sterrenbeeld een Steenbok is?
QRP's toekomst
Bij QRP werken we continu om professionals te helpen hun vaardigheden te verbeteren en zowel organisaties als individuen te ondersteunen tijdens hun leertraject. Onze missie is om klanten te helpen wanneer ze het beu zijn om tijd en geld te verliezen op hun projecten en processen. Onze trainingen helpen het individuele potentieel te ontsluiten en een hoger niveau van structuur en efficiëntie in de organisatie te bereiken, wat leidt tot een hogere productiviteit.
Om dit te doen, zijn we van plan om onze activiteiten uit te breiden buiten de landen die al operationeel zijn en om aanwezig te zijn in andere volwassen markten in heel Europa. We blijven dicht bij onze kernwaarden, zowel voor het werken met onze klanten als voor de relatie met onze eigen medewerkers. Door mooie maatschappelijke initiatieven die zich blijven ontwikkelen, hechten we er continu waarde aan om als team plezier te hebben; we hebben nog maar net ons QRP Sociaal Comité opgericht! We zijn nog maar net begonnen...
Aangezien we in 2023 ons 20-jarig jubileum vieren, zijn we dankbaar dat we de kans hebben gehad om met veel geweldige klanten te werken en veel professionals te helpen hun doelen bereiken. We kijken ernaar uit om deze reis voort te zetten om onze klanten trainingsoplossingen van de hoogste kwaliteit te bieden en bij te dragen aan hun voortdurende succes.
Voor ons 20-jarige succes moeten we niet alleen onze klanten bedanken, maar vooral onze trainers die ons naar een mooie toekomst hebben geleid en ons zo'n competitief bedrijf hebben gemaakt.
Weet jij wie er achter QRP zit? Maak kennis met ons team en volg ons op Linkedin!
Vanaf 2023 heeft PeopleCert aangekondigd dat alle Global Best Practice certificeringen na drie jaar vernieuwd moeten worden. Op deze manier kan PeopleCert kandidaten bijstaan in hun voortdurende professionele reis en hen inspireren om hun professionele vaardigheden te blijven ontwikkelen. Naast het opnieuw afleggen van hetzelfde examen of het volgen van verdere trainingen en certificeringen, is de derde optie het verzamelen en loggen van CPD (Continuing Professional Development) punten.
Hoe worden CPD-punten bijgehouden?
Je kunt je professionele vaardigheden verder ontwikkelen door CPD-punten te registreren via het MyAxelos-portaal.
Om huidige certificeringen geldig te houden, kunnen CPD-punten worden gelogd voor een individuele of meerdere certificeringen. Voor elke Product Suite moeten kandidaten elk jaar ten minste 20 CPD-punten indienen, verdeeld over verschillende CPD-categorieën, gedurende drie opeenvolgende jaren. Aan het einde van deze periode wordt de certificering verlengd met drie jaar en wordt de cyclus herhaald.
Deze punten moeten worden ingediend op de datum waarop je oorspronkelijk bent geslaagd voor het meest recente examen binnen de Product Suite. Bijvoorbeeld, als je oorspronkelijk op 1 april voor het examen bent geslaagd, moeten uw 20 CPD-punten elk jaar voor 1 april worden geregistreerd.
Wat zijn de PeopleCert Product Suites?
Het vernieuwen van een certificering kan gedaan worden binnen dezelfde product suite. Een ITIL® 4-certificering wordt niet verlengd door het behalen van een PRINCE2®-certificering, maar kan wel worden verlengd door een andere ITIL 4-certificering te behalen, zoals ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support.
De productsuites zijn als volgt:
- ITIL 4 Product Suite: Alle ITIL 4-certificeringen
- Project, Programma & Portfolio Management Product Suite: PRINCE2®, PRINCE2® Agile, MoR®, MSP®, MoV®, MoP®, P3O®.
Wat zijn de verschillende categorieën van CPD punten?
Hieronder vindt je enkele voorbeelden (een uitgebreider overzicht vindt u op de PeopleCert website):
- Werkervaring: toepassen van best practices op de werkplek of het coachen van collega's met betrekking tot best practices
- Professionele opleiding: PeopleCert certificeringen of andere certificeringen van niet door PeopleCert geaccrediteerde trainingsorganisaties
- Community: organiseren of bijwonen van branche of best practice gerelateerde evenementen.
Voor vragen kunt je altijd contact met ons opnemen of een kijkje nemen op de website van PeopleCert.
Terwijl bedrijven en technologieën evolueren, is de vraag naar nieuwe vaardigheden constant aanwezig in een concurrerende arbeidsmarkt. Levenslang leren is essentieel voor succes. Daarom kondigt PeopleCert het Continuing Professional Development programma aan.
Het Continuing Professional Development (CPD) Programma is ontworpen om kandidaten te helpen hun voorsprong op de concurrerende arbeidsmarkt te behouden. Het is erop gericht kandidaten te ondersteunen tijdens hun ontwikkeling in het door hen gekozen vakgebied. Maar ook om kandidaten up-to-date te houden met de vaardigheden en best practices voor hun professionele groei.
Onderdeel van dit programma is dat vanaf 2023 alle Global Best Practice certificeringen na drie jaar vernieuwd moeten worden. Op deze manier kan PeopleCert kandidaten bijstaan in hun levenslange reis en hen inspireren om hun professionele vaardigheden te blijven ontwikkelen.
Alle certificeringen zullen om de drie jaar vernieuwd moeten worden en er zijn drie belangrijke vernieuwings-mogelijkheden:
- Zelfde examen herhalen: je kunt de certificering simpelweg verlengen door het oorspronkelijke examen opnieuw af te leggen vóór de verlengingsdatum.
- Vervolg opleidingen en certificeringen: je kunt de certificeringen vernieuwen door een andere training te volgen en een ander examen af te leggen, binnen hetzelfde productpakket, vóór de verlengingsdatum.
- CPD-punten verzamelen en registreren: je kunt de certificering verlengen en behouden door zogenaamde CPD-punten (continuing professional development) te verzamelen en te registreren. Meer informatie hierover wordt binnenkort verstrekt.
Vernieuwen van een certificering voor huidige certificaathouders
Als je al gecertificeerd bent in een van de Best Practices die PeopleCert aanbiedt, zul je een van de bovenstaande vernieuwingstrajecten moeten volgen om je certificering te behouden. Dit betekent dat:
- Indien gecertificeerd voor juni 2020: kandidaten hebben tot 1 juli 2023 om hun certificering te vernieuwen, ongeacht de oorspronkelijke toekenningsdatum.
- Indien gecertificeerd na juni 2020: kandidaten moeten hun certificering(en) binnen 3 jaar na de oorspronkelijke toekenningsdatum vernieuwen.
Het programma voor voortdurende professionele ontwikkeling geldt voor alle wereldwijde best practice-certificeringsgroepen, waaronder:
Voor vragen kunt je altijd contact met ons opnemen!
Elk jaar in oktober bundelen de teams van de QRP Group, QRP International en QRPeople hun krachten om aandacht te vragen voor borstkanker.
Dit jaar deelden we de handgemaakte creaties van Charlène en Manon van Atelier Celcius uit om onze medewerkers met trots ‘Roze oktober’ pins te laten dragen. Op deze manier ondersteund QRP op eigen wijze de campagne tegen borstkanker. Alle winst van de pinnen wordt gedoneerd aan het Borstkankeronderzoek.
Waarom Roze oktober?
België heeft het hoogste percentage borstkanker ter wereld. Het treft jaarlijks 11.000 vrouwen, dat is 1 op de 8. Het doel van ‘Roze oktober’ is een georganiseerd landelijk bevolkingsonderzoek om borstkanker vroegtijdig op te sporen en de mortaliteit te verminderen. Als borstkanker vroeg wordt ontdekt, kan het in bijna 90% van de gevallen worden genezen.
‘Roze oktober’ is een preventiecampagne die de risico's van borstkanker onder de aandacht brengt en wetenschappelijk onderzoek bevordert. Evenals ondersteuning voor vrouwen en mannen (ja, mannen ook!) die helaas worden getroffen door deze medische aandoening.
Via ons initiatief (en al degenen die wereldwijd worden georganiseerd) willen we borstkankerscreening promoten.